Petua Untuk kuruskan badan @ slim melim..

story told by MummyAya
Dari mulut nenek tempayan..Alkisahnya....

Ramai la cik puan-cik puan di luar sana,termasukla aku yang bersungguh-sungguh nak kurus.Berbagai-bagai petua dicuba,ubat ditelan,diet dijalan tapi kengkadang jer turun.Tu pun turun ciput,naik balik.(Tu sebab hangat-hangat najis ayam cam haku..hehe)

Untuk dipendekkan cite,dari zaman sekolah aku memang cepat sikit membesar,montok gitu..sebab ikut mak aku yang badannya body frame besar.(so bukan salah aku la ek.muahaha).

Tiap kali mama aku nak menguruskan badan,aku pun join sekali.Biasalah,anak emak.Like mother like doter..So macam-macam la kaedah yang di try.

Actually kaedahnya berkesan,cuma malas nak mengamalkannya.Tapi bila dah start keje,ari-ari bz lelama badan pun secara naturalnya turun tapi tetap maintain gebu okey...

So bagi yang nak try petua-oetua semulajadi dari nenek tempayan nih silakan..Tak rugi pun.Sebab buat sendiri.

PETUA 1

Buatlah air limau nipis tanpa gula dan minum setiap kali selepas makan.Ingat!No sugar.Kalau tambah gula,takde maknanya.










PETUA 2

Ambil dalam 10 helai daun pandan.Rebus dengan air.Lepas tu minum.Minum 2 kali sehari cukuplah.Badan pun secara automatik jadi wangi.Serius ni.
(Nih aku tak tahu la betul ke tak tapi time aku try tu mak aku kata kat hong kong dah susah nak cari daun pandan tau.Sebab semua ladies kat sana amalkan untuk jadi kurus.Wallahhualam..)

PETUA 3

Ambil sebiji timun,kisar dengan segelas air then minum.Actually aku dah try.Airnya mmg sedap la.Cam air tebu jer.Campur gula sikit.Minum 2x sehari.

PETUA 3

Ketika memilih piring makanan , ambilah piring yang rata dan bukan piring cekung. Ambil sayuran dahulu untuk memenuhi piring, kemudian baru nasi dan yang terakhir, lauk dagingnya. Jika ingin tambah, hanya sayuran yang boleh anda ambil. Jangan lupa, makanlah di meja makan dan jangan disembarang tempat apa lagi sambil menonton tv. Sebab, makin menarik program tv, semakin banyak makanan ringan yang anda habiskan!Kalau nak mengunyah jugak,kunyah kismis je.Automatik jadi bijak.Tambah IQ..

PETUA 4

Ada orang kata,minum air asam jawa yang direbus dengan bonglai.

Apakah itu Bonglai?
Bagi yang tak tahu,sila rujuk gambar di bawah.



Apa yang perlu anda buat adalah:

1. Ambil segenggam asam jawa yang telah diperah pekat.

2. Ambil sedikit akar kunyit dan akar bonglai.

3. Kemudian rebus perahan air asam jawa, akar kunyit dan akar bonglai dengan menggunakan 2 gelas air sehingga mendidih.

4. Bila air rebusan dah mendidih, biarkan ia sejuk dulu.

5. Lepas tu, minumlah air rebusan tersebut pada setiap pagi.

6. Amalkan sekali jer dalam sehari.

PETUA 5


Minum air sekurang-kurangnya 8 gelas sehari untuk melancarkan sistem bendalir dalam badan sekaligus menaikkan kadar metabolisme anda...Selain tu it's good untuk membuang toksin.





------------------------------------------------------------------------------------------------

Actually banyak lagi petua yang dah biasa kita dengar.Macam makan lebih buah-buahan,naik tangga instead of using lift or elevator,exercise..tp yang pentingnya adalah disiplin diri dan sejauh mana kita mahu berusaha untuk dapatkan bentuk badan yang sempurna.Tapi pada pendapat aku la,tak perlu la nak kejar cutting badan macam J Lo ke,Jolie ke,cukuplah asal sedap mata dipandang dan yang paling penting sihat.Don't do anything because of other people but yourself.Barulah ikhlas.



~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

0 buzzss on "Petua Untuk kuruskan badan @ slim melim.."

Post a Comment